Envia a un amic Conferència i sopar-tertúlia: “La ruta atlàntica de Cristòfor Colom”, amb en Pere Forès
» Actes culturals
El Cercle Català d'Història va organitzar el passat dimarts 18 de maig, una conferència i posterior sopar-tertúlia en què vam tenir com a convidat al navegant professional en Pere Forès. Aquest aventurer té l'experiència d'haver realitzat una travessa per l'Atlàntic amb un veler ràpid i en aquesta xerrada ens va posar de manifest la dificultat extrema del viatge, i per tant, la impossibilitat que una persona sense una dilatada experiència com a pilot de naus pogués travessar l'Atlàntic amb la tecnologia de finals del segle XV. Al mateix temps, ens va explicar les nombroses anotacions d'en Colom al seu Diari de Bord, que per la seva exactitud i precisió denoten un navegant amb uns coneixements de navegació, astronomia, matemàtica o meteorologia realment excepcionals. També ens va desmentir alguns dels tòpics que han perdurat alllarg de massa temps.
Documents relacionats:
Algunes de les seves indicacions, són realment valuoses ja que ens permeten adonar-nos de la quantitat d’autors que han realitzat afirmacions relatives a la capacitat de navegació i a determinats fets registrats en el diari d’en Colom, que no s’ajusten a la realitat, i que coroborats amb especialistes en el camp com és el cas d’en Pere Forès, arriban fins i tot al ridícul.
En Pere Forès, ens va parlar, de la dificultad de la navegació en la travessia atlàntica per a qualsevol vaixell de les dimensions de les caravel·les, de la impossibilitat de salpar de Palos a les 8 del matí a causa de la mar entrant, de les incongruències de moltes anotacions del diari de Colom, i de moltes altres dades que us recomanem escoltar en la grabació de la conferència que adjuntem en aquest article.
Sobre el projecte ICTINUS-3, dir què 150 anys després de l’avarament del primer Ictineus, l’obra de Monturiol podrà continuar amb un tercer submarí que s’afegirà a la sèrie de dos que va fabricar al llarg de la seva vida. És l‘Ictineu 3, un submarí petit i multifuncional fabricat per joves emprenedors de Barcelona, que hauria d’estar enllestit a finals del 2009. El coordinador del projecte, que promet ser útil per a l’exploració biològica dels fons marins, per a la investigació arqueològica i en cas de naufragis, és com deiem, en Pere Forés, de l’empresa Ictineu Submarins SL. El submarí arribarà fins a 1.200 metres de profunditat, una fita que està a l’abast de tot just 15 submergibles a tot el món i que permetria cobrir la gran majoria dels fons mediterranis. A l’interior, hi caben tres persones.
El submarí fa 4,5 metres d’eslora i per això, quan estigui fabricat, es podrà transportar fàcilment en tren o en vaixell. Disposarà d’una cúpula per tenir una gran visibilitat i de dos braços mecànics per fer treballs i gravar imatges. La seva autonomia serà de 10 hores, però amb reserves d’oxigen per a 15 dies. La propulsió funcionarà amb un motor elèctric alimentat per bateries recarregables. El desenvolupament del projecte va començar fa quatre anys i l’última fase del procés es podrà veure en directe al Museu Marítim de Barcelona. Ictineu III no és l’únic submarí de la seva classe. A Alemanya, s’està desenvolupant un grup de submergibles semblants a un petit vaixell cobert amb una cúpula capaços de moure’s sota l’aigua.
Redacció del CCH Fotografies de na Maria Miró
|
|
|